tisdag 21 juni 2011

You're gonna need someone on your side

Om några veckor ska jag på konsert med Morrissey och därför har jag snöat in fullständigt och fullkomligt på hans senaste tre skivor. Eller ja, det kanske är tvärtom - att jag först snöat in mig på hans senaste skivor och sedan bestämde mig för att gå på konserten när jag fick höra att han kommer till Sverige... I vilket fall som helst, så har jag googlat fram vilka låtar han tänker spela och där finns till min stora fasa inte en enda låt från de senaste tre albumen. Så nu måste jag snabbt som fan lyssna in mig på alla de gamla skivorna istället, för det vore ju förkastligt om jag stod där som ett fån och inte kunde låtarna under konserten :)

Ni som känner till Morrissey vet att hans ofta djupt deprimerande låtar handlar mest om oförmögenhet att känna kärlek, att känna sig betydelselös och underkastad och malplacerad såväl i samhället som i relationer, om asexualitet, och om sitt hat mot köttätare och politiker :). Ni som känner till honom och hans musik vet att det är jobbigt att lyssna på honom. Jobbigt men underbart; för lyssnar man dessutom med ett öppet sinne hittar man den underton av brutal ärlighet och galet mörk sarkastisk humor som gör honom till min hjälte.

Someone kindly told me that you've wasted
eight of nine lives
Oh give yourself a break before you break down
you're gonna need someone on your side
and here I am and here I am
Well you dont need to look so pleased


Inga kommentarer: