söndag 17 april 2011

Kassako


För länge sen, när var på tillfällig emigration till Norge, brukade vi som bodde ihop åka över gränsen och köpa billig mat och dryck. Vi brukade ta en vända på bolaget i Strömstad - som med norska valutakursen plötsligt upplevdes som tokbillig - och sedan ta en kebabtallrik innan vi åkte och bunkrade kött från närmaste matbutik. Ni som ätit kebab i Norge någongång förstår varför det blev en naturlig hållplats, förresten - hundmaten vi köper åt Nalle smakar mer kött än den norska kebabben.

Hursomhelst - en gång när vi hade fyllt våra kundvagnar med mat och gick till kassan så hände någonting mycket underligt. Kvinnan i kassan, som var... vad ska jag säga, lite knubbig, hon slog in de flesta matvarorna som vanligt men sedan när hon skulle dra in fläskfileerna råkade hon slå gruvligt fel. Eftersom jag redan då jobbade på ICA visste jag precis hur hennes kassaapparat fungerade, och där hon skulle skriva in köttets totala vikt i gram skrev hon istället i antalet fläskfileer. Så mina åtta fläskfileer slog hon helt sonika in för priset av åtta gram kött, ungefär en krona. Jag såg på henne att hon såg att hon hade gjort fel, men köttbitarna hade redan ångt ner så långt på bandet att hon inte kunde nå dem utan att ställa sig upp och sträcka på sig - något som hon såg i allra högsta grad tveksam till. Jag betalade sedan vad hon sa att det kostade och visslade muntert när vi lämnade butiken. Under hela förloppet hade hon ingen som helst ångest i blicken över sitt misstag, tvärtom har jag aldrig sett en så likgiltig människa.

Jag sitter ju rätt ofta i kassan på ICA idag med, även om det är i lilla Lindsdal, och kommer sitta där halvmånaden till, så jag blir ständigt påmind om den här händelsen. Under alla år jag varit på ICA har det här alltid legat och bubblat lite bakom örat på mig varje gång jag sett en kund köpa kött. Det är därför jag framstår som en liten smilfink, tror jag, haha... för hundra gånger varje dag garvar jag inombords när jag tänker på den där tjocka tanten på konsum i Strömstad som hellre gav bort tio kilo kött än att sträcka sig en meter.

Inga kommentarer: