söndag 30 november 2008

Storstadsliv

Det jobbar en tjej på min fruktavdelning som inte är särskilt klipsk. Hon är visserligen tio år äldre än mig, och anledningen till att hon inte är så smart är att hon har något mentalt handikapp, hon kommer in några timmar om dagen och tjänar inga pengar, det är mer som ett socialt experiment. Hon är iallafall en mästare på att dra ut historier i oändlighet. När första snön kom förklarade hon på tre timmar att hon inte gillar snö. När bussen var sen en morgon berättade hon i tre timmar att bussen varit tre minuter sen. Det är en berättartimme per försenad minut. Tänk dig att någon kan berätta vad som hänt under en minut - på en timme. Det är faktiskt väldigt imponerande, det är en berättarminut per sekund. Kan du på en minut beskriva för mig vad som hänt i en sekund? Näe, det kan du fan inte. Så hon kanske inte är så jeffla dum ändå. Hon kanske är ett geni. Fast ja, jag orkar ju inte lyssna, förstås.

Förra veckan kom första följetongsberättelsen. Eftersom tre minuter tar tre timmar att berätta om, förstår du säkert att det tar avsevärt längre tid för henne att avhandla när hon var hos tandläkaren i Kalmar i måndags. Jajjamen. Det började måndagen veckan innan det, då började hon berätta om att hon skulle till tandläkaren i Kalmar. Det tog tre timmar. Sen berättade hon att hon skulle åka färdtjänst till tandläkaren i Kalmar. Det tog också tre timmar. Sen berättade hon att hon var orolig att det skulle vara kallt när hon ska åka bil till Kalmar för att gå till tandläkaren. Tre timmar. Tandläkarkostnaden, tre timmar. Och sen på fredagen var jag ledig, men jag hörde att hon hade pratat om köldrädslan i tre timmar igen.

Nu så har hon ju varit hos tandläkaren. Gissa om jag kommer få höra henne prata om tandläkaren i Kalmar mycket de närmaste veckorna! Här kommer därför en lista på tio bra saker att stoppa i öronen för att inte höra, om man är riktigt jävla desperat men inte har tillgång till hörlurar eller öronproppar:

1. Sockervadd.
2. Jordnötsmör
3. Mangopuré
4. En blötlagd tupsocka
5. Torktumlarludd
6. Stelfrusen rotmos
7. En ihoprullad langos
8. En dammvippa
9. Pasta hjul
10. Norsk fiskpudding

1 kommentar:

Adam sa...

vilken jobbig tjej...hehe. Men jag skulle nog välja mangopuré. =))