lördag 17 april 2010

Toktant

Häromdagen hände nåt sjukt skumt. Jessica hade ett försökringspapper på en födelsedagspresent och en dag hade vi råkat slänga den. Tyckte inte det var hela världen, så jag tänkte inte mer på det. Sen en kväll, i elfte timmen, jag öppnade i nåt pajamas/mjukis-igt, kollade i titthålet eftersom det var så sent och såg en tunn kvinna. Fick direkt associationer till den äckliga systern i Jurtjyrkogården, men riktigt så illa var det inte när jag ändå öppnade dörren. Där stod tanten som jag brukar se i sophuset, hon som en gång sa till mig att man kan spara mycket pengar på att gå igenom tidningsinsamlingen eftersom folk till slut ändå slänger alla tidningar- hur bra de än är. Jag fick lov att instämma den gängen, det var ingen människa jag ville hamna i en dispyt med. Nu hade hon iallafall gått igenom mina förseglade sopor och hittat försäkringsintyget och hon kom för att lämna det till mig tillsammans med några kloka råd om hur man hanterar värdepapper så att inte fel personer får tag i det. Hon försäkrade att hon inte ville ha någon hittelön, något jag aldrig i livet hade fått för mig att erbjuda henne. Det räcker med vetskapen om att hon läser mina gamla illustrerad vetenskap. Där sparar hon in femtioåtta kronor i månaden - DET är vad jag kallar hittelön.

Inga kommentarer: