tisdag 12 juni 2012

Apple bay 1894

Crescent Apple Bay 1894
Att cykeltjuvar härjar i Kalmar är inget nytt. Jag vet ingen som inte fått en cykel stulen, men för mig har de säkert tagit fem-sex cyklar totalt. Jag cyklar inte särskilt mycket, vilket har lett till att jag inte brytt mig särskilt mycket om dem, ställt dem ute i stället istället för att ställa dem i stället i källaren. Det har varit allt från gamla loppisfynd, kärringcyklar med vingliga hjul och familjeklenoder från uthuset i sommarstugan som rullat mer i sidled än i färdriktningen. Och bara med slanglås och billiga hänglås på dem. Så det har inte varit hela världen heller, bara lite snopet. Men idag slog jag till på stort! Jag kände att det var dags att börja hojja lite, så jag kollade med min vän, Viktor, som jobbar på TeamSportia och han MMSade en bild på en klockren cykel i klassisk stil med dugliga växlar, dubbla robusta lås och en spexig cykelkorg på pakethållaren. "Taget!", svarade jag och åkte och köpte den av honom. Så nu jäklar ska det cyklas. Tänkte att om jag cyklar till jobbet varje dag så kan jag stoltisera med att cykla 10 mil i veckan, det är ju rätt schysst både ur miljö- och ekonomisynpunkt. Och inte minst hälsosamt! :)

När jag tog körkort slutade jag i princip cykla. Jag hade ju en fin bil som jag tog till skolan varje dag istället, trots att jag fick parkeringsböter varje månad på grund av att jag ständigt glömde lägga i parkeringstillståndet i framrutan. Det var först sista veckan av trean som jag kom på att jag faktiskt kunde tejpa fast den i rutan - såsom ALLA andra tydligen hade gjort i åratal. Nåja. Nu är den tillbaka - cykeln. Som mitt främsta transportredskap :) Det är ju faktiskt sjukt vad onödigt det är att ha bil när man bor i Kalmar. Ingenting är mer än tio minuter bort med cykel och det går typ alltid snabbare också i och med trafiken.

Lurendrejarna Viktor och Alexander Almquist
lurade listigt på mig en cykel... :)
Fotbollsmatchen igår gjorde mig till ett fullständigt nervvrak förresten, hela dagen gick jag runt och skakade som ett asplöv och ingenting gick rätt. I morse när jag skulle ta bilen till jobbet hittade jag inte nyckeln. Letade som besatt igenom alla ställen jag någonsin varit på! Fick ta bussen och kom givetvis för sent på grund av det. Nu när jag kom hem hittade jag den dock i salladslådan i kylskåpet. Bakom en knippe rädisor. Tur att jag fick dubbla uppsättningar nycklar till cykeln!

Inga kommentarer: