söndag 27 april 2014

Ekologisk mjölkkampanj gav mycket mer än önskad effekt


För en månad sedan satte jag upp den här lappen vid den ekologiska mjölken i butiken där jag jobbar. Jag ville göra någonting för att få fler att gå över till att handla ekologiskt, det är en genomgående agenda i mitt arbete, jag tror inte att min passion för djur och natur har undgått någon som känner mig. Nu har jag ett sådant arbete att jag känner att jag har väldigt spännande förutsättningar för att öka medvetandet hos mina medmänniskor, och det är jag väldigt glad för.

Så jag erbjöd att jag skulle göra denna personliga uppoffring att skänka pengar till en djurrättsorganisation – mot att kunderna skulle lägga de där extra kronorna som samvetsgod mjölk kostar. Således skulle alla tjäna på det; kunden skulle få ett godare samvete, de ekologiska bönderna skulle uppmuntras, och en organisation som kämpar för djurens bästa skulle få en extra slant att kämpa för exempelvis förbud mot djurförsök och uppfödande av djur för pälsproduktion, som borde vara självklarheter. Och jag skulle förvisso bli lite fattigare, men jag visste att det inte skulle röra sig om några hisnande summor.

Succén var lika rolig som oväntad. Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle bli ett sådant gensvar. Först kom idel positiv ryggdunkande feedback från vänner och bekanta genom sociala medier. Snart också från människor jag inte kände, och från massor glada kunder. Sedan njöt jag av den ökade försäljningen. I vanliga fall kanske vi säljer ett par hundra ekologiska mjölkprodukter i veckan – nu hade vi sålt 519 stycken. Det var mer än vi sålt någon annan vecka någonsin, inräknat storhelger, midsommarveckor, julveckor. Jag kunde inte tro det, det var en ökning på 250% från samma vecka året tidigare. Jag bara mös, och inte nog med det, jag kunde i veckorna som följt se att trenden fortsatt, om än med blygsammare procentsatser, jag är mycket nöjd!

Jag fortsatte att kämpa med inspiration, det finns mycket information om ekologi att tillgå i avdelningen som jag leder, alltså mejeriet. Tack vare vår butiks goda inställning till ekologi, och genom en deal som jag förhandlade fram med Arla så kunde vi under påskveckan erbjuda ett rekordpris på ekologisk mjölk. Bara en ynka krona mer än den, så kallade, "vanliga" mjölken. Det var det många som tyckte att det var värt naturligtvis och ordet succé återkommer till mig. Mitt ekologiska säljrekord från fyra veckor tidigare sprängdes fullständigt, över 500% ökning mot en vanlig vecka. Den vecka var det ovanligt många kor som log, och jag var lyrisk. Jag ser verkligen att fler och fler inser fördelarna med ekologisk mat. Jag personligen bryr mig allra mest om hur djuren har det och hur naturen mår, men också är det nyttigare, fräschare och säkrare. Christian nöjd.

Inga kommentarer: