onsdag 13 augusti 2008

Köbildningen med stort K

Det brukar inte vara någon större fara att stå i kö. På McDonalds stör man sig visserligen lite för att man är hungrig och inte är upplagd för tre minuters kö, men det är inte hela världen. Kön in på en krog är lite jobbig om det är dåligt väder, men man vet att det går rätt snabbt när det väl rasslar till, och på Maxi kan man till och med släppa in någon före sig i kön om det är någon som bara ska köpa ett paket tuggummi och man själv har en månadsranson i en vagn. 

Men det finns en kö där man slår sig fram som en Chuck Norris med motorsåg på rökheroin: Frisör-kön. Alla hatar att sitta i väntrummet, även om det bjuds på kaffe och engelsk konfekt. Varje person som kommer före en in till frisören innebär minst en halvtimmes extra väntetid. Därför slåss man för att komma först in i kön. Jag var på väg till frisören igår, jag skulle precis parkera bilen när jag såg en gammal obehaglig kärring färdas i någon slags hjulburen respirator i riktning mot samma frisörsalong. Jag gjorde en kaotisk parkering och kastade mig ur bilen för att hinna före henne in, och hann med nöd och näppe. Jag hade ingen lust att låta en sån där pratsjuk snackkärring sitta och permanenta sig och byta nyans på hjässan medan jag satt och slet mitt hår i väntstolen. Så gamla människor kan gott sitta och vänta lite i en gemytlig väntstol. Gärna för alltid :)

Inga kommentarer: