måndag 15 september 2008

Hur firar man ett SM-guld?










Jag började spela fotboll när jag var åtta-nio år, i Kalmar FFs knattelag. Kalmar FF var idolerna, de låg i division två, och var inte speciellt framgångsrika. Rent av dåliga antar jag, oftast var det väl ingen publik, ibland blev det plattmatcher mot lag som var så dåliga att ögonen trillade ut. På den tiden var det aldrig någon som ens pratade om att Kalmar skulle kunna gå upp i Allsvenskan, än mindre att det skulle kunna gå bra. De enda meriterna Kalmar hade var några segrar i Svenska Cupen för länge sedan och en massa gubbar som tyckte det var bättre förr. 

Nu ser det onekligen annorlunda ut. Kalmar spelar ut de traditionellt stora svenska fotbollslagen, spelar stundtals bländande fotboll, har några av Sveriges bästa fotbollsspelare, gör fler mål per match än vad världens bästa lag gör, leder Allsvenskan med sju poäng och leder även både skytteligan och assistligan, och är ett av de mest kapitalstarka lagen i Allsvenkan. Och utöver det så är vi i final i Svenska Cupen för andra året i rad, och vi är en ynka omgång från att komma med i slutspelet i UEFA-cupen som enda svenska lag.

Det är förstås en jäkla omställning för mig. Jag har alltid hejat på ett gäng medelmåttor, och nu har medelmåttorna blivit bäst. Inom två månader kommer de kanske ha bärgat SM-guldet. Jag har INGEN ANING om hur man tacklar en sån framgång. Hur firar man ett SM-guld? Hur firar man?! Är man full och glad en kväll och sen är firandet slut? Tar man det lugnt och njuter fullt ut med gott käk och sitta och kolla på Best Off-DVDn dygnet runt, sju dagar i veckan, hela vintern? Jag är rädd att glädjefnattet kommer bli så stort att jag inte kommer veta vart jag ska ta vägen och få panik och lägga mig under ett täcke i fosterställning och bara skaka. 
 
Hur firar man ett SM-guld?

1 kommentar:

IzZzY sa...

Jag är mest rädd för att jag kommer att avlida om vi tar ett guld. Om jag hinner drunkna i en fontän, innan jag dör av alkoholförgiftning låter jag dock vara osagt.