torsdag 22 januari 2009

10000 Mil.

I måndags när jag åkte hem från Skåne insåg jag ganska tidigt i körningen att tiden var inne för mätarställningen att passera 10.000 mil. Jag räknade på hur många kilometer det var kvar till den skulle slå om och hur många kilometer jag hade hem och jag kom fram till att det skulle bli ett gränsfall, en kamp mot klockan om jag skulle få se den här magiska sekvensen den här kvällen eller vara tvungen att vänta tills morgonen därpå. Jag ville ju helst inte vänta eftersom jag ibland är lite som en zombie på morgnarna och jag skulle helt säkert glömma bort det och gå miste om det här gyllene ögonblicket. När jag kom till Kalmar var det fyra kilometer kvar, jag körde runt ett kvarter extra för att det skulle hinna slå om och ett par stenkast hemifrån stod mätaren på 99999 och jag tog fram kameran och gjorde mig beredd att filma detta trollbindande tillfälle. Nu efteråt är jag förstås väldigt belåten, bilen stod stolt och nytvättad på parkeringen på jämna 100.000 kilometer när jag somnade den kvällen. 

Då kom jag att tänka på den där fulla dåren som precis hade missat när hans bilmätare slagit om till 10.000 mil och kom på den smarta idén att han kunde backa hundra meter så att han skulle kunna göra om det, och så backade han rätt in i en polisbil och fick sitta i fängelse för rattfylleri istället. Den bluffen kör jag på tanterna på jobbet nu förresten, eftersom chefen delat ut stegmätare, jag säger till tanterna att dom inte ska backa när dom kör sina vagnar ute i butiken eftersom när man backar så blir det minussteg.

Men den dummaste bildåren är min gamla Guldfågelnkollega som hade uppkörning och kom fram till en rondell. "Sväng till vänster i rondellen" sa besiktningsmannen och killen blir helt ställd, "Vadå, ska jag köra till vänster? I rondellen?" och besiktningsmannen bara nickade jakande. "Okej" tänkte min österländska vän och - körde vänster i rondellen. Blev förstås kuggad på direkten. 

1 kommentar:

Melly sa...

Haha! Jag bara älskar dina anekdoter! :D