lördag 22 september 2012

Dagen då TV-licensen hann ikapp mig

Idag ringde Radiotjänst till mig och frågade vem de skulle fakturera min TV-licens till? Jag svor en stund tyst och förbannade mig själv för att jag hade svarat på ett "dolt nummer" på en lördag, det brukar jag aldrig göra nämligen, samtidigt som jag försökte komma på en bra halvsanning om att jag inte alls har någon sådan apparat hemma. Tydligen så hade hon fått veta genom Elgiganten att jag nyligen köpt en TV. Och tydligen är det lagstadgat att det får gå till så, vilket gjorde att jag övervägde att gå i taket där en liten stund. Men det gjorde jag inte... även om jag skickade ett argt offentligt mail till Elgiganten för att de inte informerat om detta eländiga avtal :)

Men okej, jag har aldrig betalat svensk TV-licens, så det var väl ganska väntat att radiotjänst skulle komma och sätta en snigel på mitt öga förr eller senare. Men jag tycker det känns en smula förlegat. Avgiften är på ett par tusen kronor om året och det lilla jag kollar på SVT gör knappast att jag känner att jag får vad jag nu ska betala för. Det är väl i så fall samhällsprogram, nyheter och de stora sport-evenemangen som gör att det är värt det, det kostar ju tydligen en miljard för en stor fotbollsturnering och ännu mer för ett olympiskt spel, det kan jag tänka mig att betala lite för... men över två tusen kronor om året? För de pengarna skulle jag ju kunna få tjugofem betalkanaler istället. Så det är inte utan en viss ambivalens som jag nu inväntar den första inbetalningschecken. Ska aldrig mer svara när ett hemligt nummer ringer :)

Inga kommentarer: