söndag 23 september 2012

Hur svårt ska det vara att äta upp det man köper? Det är dags att vi skärper till oss!

Igår kväll såg jag den nya dokumentärfilmen om Bob Marley. Riktigt bra dokumentär, så senare på kvällen satt jag och lyssnade igenom några skivor med honom som jag hade. Och eftersom min simultankapacitet är så oerhört bra läste jag också en nyinköpt bok om konsumtionssamhället. Bland annat om den överkonsumtions som råder, att bara vi i Sverige slänger mat för 25,000,000,000 kronor varje år. Tjugofem miljarder kronor! Ett hundra miljoner ton (100,000,000,000 kg) mat som går till spillo och slängs. En ny rapport hade fastslagit att det allra mesta av den här otroliga mängden bortkastade matvaror kommer från våra svenska hushåll. Samtidigt sjunger Bob Marley i en av sina bästa sånger om situationen som råder i fattigdomens Jamaica; "A pot a-yook, but d' yood* no 'nough". Ni som kan skol-engelska vet förmodligen ändå inte vad det betyder, men det betyder ungefär att "grytan står på spisen men det är inte tillräckligt med mat i den" och det är nog till och med en grov underdrift. Nu skrev han visserligen det för närmare fyrtio år sedan, men man ska vara bra dum och ignorant om man tror att klyftan mellan överklass och underklass har blivit mindre sedan dess. 

Därför har jag nu tagit beslutet att starta ett litet hushållsprojekt hemma hos mig. Jag ska försöka att äta upp exakt all mat som finns hemma hos mig innan jag köper ny. Jag ska nollställa mitt lagersaldo i frysen, kylen och åtminstone till större delen skafferiet. Klart att jag kommer bli tvungen att köpa något enstaka kompletterande för att få det att gå ihop på ett drägligt sätt, men aldrig mer än jag mätt ut att jag behöver använda i ett specifikt syfte. Och klart att jag inte kan äta upp varenda grej i skafferiet, där finns ju saker man aldrig använder, som ett kilo gelésocker och en stor påse med kanelstänger. När sedan uppdraget är utfört och mina matförvaringsutrymmen gapar tomma, ska jag börja planera mina inköp bättre, inte handla saker "bara för att det är billigt", och ha som utgångspunkt att köpa produkter som gynnar miljön i så stor utsträckning som det bara är möjligt. 

Varje dag dör 100,000 människor av svält. Av dem är fyra miljoner barn, som inte hunnit fylla fyra, som dör av undernäring varje år. Ett hundra miljarder kilo mat skulle kunna mätta hela Afrika under ett par månader minst. Det slänger vi. 

Vart femte sekund dör ett barn av svält.


Inga kommentarer: