tisdag 21 februari 2012

Jag slänger ut nyckeln!

För några dagar sedan skulle Jessica komma förbi och hämta Nalle. Klockan var rätt mycket så porten var låst. Jag var inte klädd propert nog för att springa upp och ner i trappuppgången så jag gjorde som jag brukar; jag slängde ner nyckelknippan från badrumsfönstret och gick tillbaka in. Efter en stund ringde hon och sa att hon inte kunde hitta den. Jag svepte en filt om mig, tog på mig jackan utanpå och gick ner för att hjälpa henne att leta. Men nej, jag kunde inte heller hitta den. Vi letade igenom all snö femton gånger utan att hitta den, det var helt sinnessjukt - hur långt kunde den kommit liksom?! Jessica hade gäster hemma så hon blev tvungen att dra, och jag gick efter ficklampor, borstar och andra verktyg jag tyckte skulle vara lämpliga att fortsätta sökandet med. Efter en timme insåg jag att jag inte kunde gräva effektivt samtidigt som jag höll ficklampan med ena handen, så jag körde upp bilen på trottoaren och satte på helljuset... Hela kvarteret lös upp som vid ett meteoritfall mitt i natten, till grannarnas stora förtjusning. När jag hade legat som en nackskadad nyazeeländsk arkeologutgrävare och finkammat hela framsidan centimeter för centimeter med en svampborste i ytterligare fyrtiofem minuter ringde jag desperat farsan och frågade om han hade kvar sin gamla metalldetektor. Det hade han ju - men den var i Nybro. Han erbjöd sig dock att komma förbi och hjälpa mig leta, och morsan hängde med. När de kom hem till mig hade mina fötter frusit till is och eftersom det hela tiden droppade tösnö från taket var jag blöt som en kalldränkt anka - men skam den som ger sig! Morsan kom då med snilleblixten att jag skulle gå upp och hämta en sked att gräva med! - En skeeed? Jag tyckte det var det dummaste jag hört i hela mitt liv! Men vad händer? Jo, vid första spadtaget... eh, jag menar skedtaget, så hittar jag den! Långt långt ner under isen hade den lagt sig och jag inbillade mig att den hånflinade åt mig (men det var nog bara köldskadorna på min hjärna som spelade mig ett spratt).

Så nuförtiden slänger jag inte ut nyckeln från fönstret längre!
I alla fall inte så länge det är snö ute :)

Inga kommentarer: