tisdag 10 april 2012

Ett glas mjölk till överpris, tack

Under ett antal nyktra utekvällar under senaste tiden har jag inspekterat det alkoholfria utbudet på Kalmars krogar och kommit fram till att det finns ett tvångsmässigt beteende att ta överpriser. Det började med att jag en kväll skulle köpa en ginger ale på stadshotellet, och den visade sig kosta trettiofem kronor. Det var en vanlig tjugofemcentiliters backläsk, som man köper exempelvis på ICA Magneten för [tre kronor plus sextio öre pant], vilket innebär att stadshotellet förmodligen betalat två kronor för den. Jag orkade förstås inte tjabba mer än lovligt länge med barntendern utan betalade och försökte inbilla mig själv att den faktiskt var värd femton kronor klunken. Det var den absolut inte. Ginger ale är sketaäckligt!

Igår styrde Fredrik upp så att vi träffades några gamla vänner på O´learys. Jag kom direkt från jobbet, grinig efter att ha fått veta hur det gick i fotbollen och var definitivt inte sugen på att dricka bärs, så jag tog en red bull. Den kostade fyrtio kronor - men det kan jag ändå acceptera, eftersom en red bull är dyr i vanliga fall med, var man än köper den. Sen gick vi vidare till Krögers och jag köpte ett glas mjölk för att framstå som lite nyttig i sällskapet. Fick ett litet sketet glas, som ett litet IKEA-mjölkglas, knappt fyllt till trekvarten, och jag väntade mig att det skulle kosta en spottstyver. Tur att jag var lika delar trött och apatisk, annars hade jag gått i taket när bartendern försökte få fyrtio spänn av mig. Metodiskt studerade jag först kvittot innan jag tog upp kontanterna, noterade att han slagit in priset för en stor kaffe och påpekade det här för honom. Det var sent på kvällen och han var märkbart trött och ville bara gå hem, och det utnyttjade jag till att tjabba ner priset med en tjuga. Tyckte fortfarande det var dyrt med tjugofem spänn för några klunkar mjölk och jag tyckte inte det blev mindre tråkigt när jag upptäckte att det var såndär vidrig tysk kaffemjölk som håller i tre år och smakar gammal tågkupé.

Vatten är i alla fall gratis. Eller?

Inga kommentarer: