måndag 16 april 2012

Killen i dödskallejackan

Polisen har det inte lätt med sina prioriteringar. Istället för att sätta dit skurkar och banditer sitter de inne på kontoret och blåser i sina egna alkoholmätare för att det ska se ut som att de testat många förare och förlöjligar samtidigt den viktiga statistiken över antalet livsfarliga rattfyllon som egentligen finns ute på vägarna. Som om det inte är illa nog att de bara är ute och gör riktiga alkoholtester på tidpunkter då det är extremt osannolikt att de ska hitta någon som druckit, istället för att ta dem där de vet att de finns. Det finns väl inte tid och pengar att sätta dit folk för riktiga saker längre. Varje dag står det i tidningen om folk som fått leta upp sina egna bevis och lämna in eftersom polisen lagt ner utredningarna utan att lyfta ett finger. Jag har själv fått de mest solklara fallen nedlagda på grund av bristande bevisning. Vid en händelse för något år sedan där min bil fick en smäll av en annan bil hade jag en hel drös med vittnen, polisen visste precis vilka det var och fick ett erkännande. Ändå fick jag höra några dagar senare att det lagts ner. Förklaringen jag fick när jag ringde ansvarig polisman var som hämtad ur en Kalle Anka-tidning. WTF? 

Men när jag läser på Aftonbladet idag att det är "så synd" om motorcyklisten som blev jagad av två hånflinande poliser så till den milda grad att han körde in i en vägg i 250 knyck blir jag ändå lite lack. Den här motorcyklisten iklädd dödskalle-jacka kör i 250 kilometer i timmen genom Stockholm utan nummerplåt, kör mot rött gång på gång inne i Stockholms innerstad och beter sig som en idiot, spexar till det och kör med en hand på styret för att han tycker att han behöver den andra till att ge polisen fingret... allt det här med en 17-årig tjej som passagerare utan någon som helst säkerhet. Man ska inte säga att någon förtjänar att dö, men är man så jävla dum i huvudet så kanske man åtminstone inte skulle finnas i frihet. Bra att snuten tog den striden, även om den nu slutade väldigt tragiskt. Och jag tycker inte heller att snuten borde tycka att jakten är rolig, men jag har sett polisvideon som läckt ut på youtube och de verkar översiktligt vara seriösa. Jag har också blivit av med körkortet en gång och jag förtjänade det. Det dör tillräckligt många även utan en massa nötter ute i trafiken, se till att få bort framförallt rattfyllona. Det är pinsamt att någon måste dö för att det ska uppmärksammas. Jag känner ingen som dött av ett rattfyllo, inte än i alla fall, och jag vill inte göra det heller. 

Inga kommentarer: