fredag 4 maj 2012

Live tomorrow











Ikväll stod jag några timmar i spelbutiken, det gör jag ibland. Eftersom det finns diverse kontrollanter i omlopp är det väldigt viktigt att man kollar legitimation på alla som är under tjugofem. Butiken kan bli av med sina tillstånd för tobak, spel och vissa andra produkter, och därför är jag en riktig paragrafryttare bakom disken. Ingen passerar. De flesta har förståelse för detta och en del tar det som en komplimang att bli kollade när de egentligen är typ trettio bast. Men idag hamnade jag i en märklig situation, det kom in två tjejer och skulle köpa cigaretter. Den ena var svensk medan den som skulle betala för cigaretterna var av utländsk härkomst, jag törs inte sia om vartifrån. För mig är mycket svårare att bedöma åldern på en person med annan etnisk bakgrund, men för mig var det uppenbart att de här tjejerna var runt tjugo-tjugofem, om ens det, så jag bad att få se identitetshandlingar. Tjejen lättar ett ID-kort ur sin plånbok och jag fick världens chock! Enligt legitimationen var hon född 1969. Jag kollade på henne i tio sekunder utan att få fram ett ljud, kunde hon verkligen vara sexton år äldre än mig? Jag fortsatte glo en stund medan tankarna bara flög omkring anarkistiskt i mitt huvud. - 1969? frågade jag, är du född 1969? Hon nickade och jag stod mållös som en pajas och kliade mig i huvudet så länge att jag blev flintis på en kvadratcentimeter i bakhuvudet. Jag tänkte lustigt nog på Laleh, sångerskan. Jag kan se en bild på henne och seriöst inte veta om hon är femton eller fyrtio, precis så var det med den här tjejen - eller ja, kvinnan. Hon fick i alla fall sina cigg och jag stod kvar och bara gapade. Vad hände? Det kändes verkligen som att jag hade blivit grundlurad, men jag hade heller ingen större lust att kalla henne för lögnhals, jag kunde ju inte veta. Jag kunde bara sälja giftpinnarna till henne i god tro och hoppas att allt var i sin ordning. Jag kunde ju förstås ha gått lös som en sovjetisk förhörsledare och bett henne rabbla personnummer bakifrån och sånt där, men nä, det kändes inte rätt. Så tänk på det, alla ni som känner på er att ni inte är 20 längre, ha lite överseende med butikspersonal som vill se legg när ni ska köpa snus och lotter och grejer :) det är fan inte lätt.

Inga kommentarer: