söndag 13 oktober 2013

Morrissey kommer till Göteborg på torsdag

På torsdag släpper sångaren, låtskrivaren tillika min personliga husgud, Morrissey sin självbiografi och han har helt otippat valt att lägga sin enda boksignering i Sverige, på Akademibokhandeln på Nordstan i Göteborg. För mig är han den bästa textförfattaren någonsin, jag har sett honom live i fyra olika länder, och låtarna han gjort både som soloartist och i åttiotalsbandet the Smiths spelas mest hela dagarna på min spotify, och hans insatser för djurens rätt och för mänskligheten är så inspirerande. Det kliar lite i fingrarna nu alltså, jag är riktigt sugen på att åka till Göteborg efter jobbet på torsdag bara för att få en autograf... Det skulle kosta tusentals kronor, och krävas en hel dag i kollektivtrafiken, men ändå överväger jag det. Jag lär inte göra det, för jag jobbar ju tidigt på fredag och jag har ingen bil längre... hade det varit en konsert, då hade jag ju definitivt åkt alla gånger. Men att åka sjuttio mil, stressa runt, betala SJ femtonhundra spänn, och stå i skitlång kö med tusentals andra bara för att få en autograf och ett artigt hello... det är gränsfall. Men det hade varit awsome att hälsa på min idol. Ordet idol har ju förpestats ordentligt de senaste tio åren och förlorat sitt starka värde, men nu använder jag det i sitt ursprungliga syfte. "Person, eller stundom sak, som är föremål för en utomordentligt hög grad beundran" står det att läsa i ordboken. Precis så är det, jag känner stor beundran för den här gubben, för vad han har åstadkommit musikaliskt och hans kloka ord, boken kommer med all sannolikhet vara helt fantastiskt läsvärd. Men ja... Göteborg över en dag, efter jobbet, det kanske man inte pallar med... eller? Får man vara så nördig? 

Inga kommentarer: