tisdag 11 februari 2014

Kommunen gillar att komplicera till det

Kommunen har fått för sig att det är en skitbra idé att dela upp cykelvägar i två filer. I den ena filen ska cyklister cykla i båda riktningarna och i den andra filen ska gångtrafikanterna promenera i båda riktningarna. Det började såvitt jag vet med den nya cykelbron mellan Hansa City och Djurängen. Sedan började man dra dessa linjer lite slumpmässigt på stans cykelvägar. Den mest kluriga är den som går från järnvägspassagen på Esplanaden ända bort till norra Djurängen. Där är typ varannan sträcka målad med dessa nya regler och varannan har de gamla reglerna. Så man får typ byta sida av vägen varje gång man kör över ett övergångsställe. Folk har ju ofta sen tidigare ingen jäkla aning om vilken sida de ska gå eller cykla på, framför allt gångtrafikanterna tror ju ofta att de ska gå till höger. Nu ska de gå till vänster i vänster fil, alternativt alternativt vänster i höger fil, och då riskerar att möta cyklister, som måste cykla höger i vänster fil. Som om det inte var nog, så finns det både vägar som har cykelbanan till höger resp gångtrafik till vänster OCH vägar som har cykelbanan till vänster resp gångtrafik till höger. Det är tydligen lite olika beroende på vem som jobbade den dagen - eller nåt.

De flesta cykelvägar är dessutom inte mer än kanske två och en halv meter. Att två gående personer fixar att mötas inom 1,25 meter köper jag rakt av, vi är ju inte amerikanare, men när det är fullt av cyklister som ska mötas på samma lilla bredd blir det naturligtvis sådant fullkomligt kaos att linjen måste överskridas och förlorar då sin hela mening - vad nu den var?

Om kommunen åtminstone kunde stå för sin nya idiotiska, onödiga regel och konsekvent använda den på samtliga cykelvägar så hade det åtminstone gett intrycket av att det var deras övertygelse att den här grejen var bra. Men nu gäller den lite sporadiskt, här och där, till synes slumpmässigt – och när snön hade lagt sig förut så att man inte kunde se linjerna, blev det fullkomlig anarki och förvirring. Kommunen sammanfattar de nya reglerna på sitt fantastiskt obegripliga vis på sin hemsida:

"I och med att våra gång- och cykelvägar är dubbelriktade och cyklistens yta alltid läggs närmast bilväg, när sådan finns intill, så beror det på vilket håll man färdas om cykeldelen ligger till vänster eller höger. En där man inte har en uppdelning med linje, en där cykeln är till vänster och den sista varianten där cykeln är till höger." 

Så jäkla nöjd!

1 kommentar:

Annie Fagerstrand sa...

Oh herregud! Så logiskt!