fredag 3 oktober 2008

Att bygga en måltid runt brysselkål

Jag har varit sugen på brysselkål hela veckan. Säkert i två veckor till och med, jag vet inte riktigt varför, det är någonting jag bara äter ytterst sällan, och jag har aldrig gått och suktat efter det förut. Idag så nådde suget kulmen och jag bestämde mig för att ta saken i egna händer. Brysselkål och brunsås är ju det bästa, tänkte jag och kokade lite brunsås på blomkålsvattnet. När jag överblickade min stundande måltid, tio små brysselkål i brunsås, kändes det förstås ganska tunt, och jag bestämde mig för att koka lite pulvermos, det är ju gott till brunsås. Men när jag hade gjort potatismoset färdigt såg det fortfarande så ynkligt ut, det värsta jag vet är måltider utan kött, så jag ställde mig och gjorde lite köttbullar från scratch, det tog ju en halvtimme. Till slut stod iallafall maten färdig på bordet; brysselkål, potatismos, köttbullar och brunsås. Mjaah, tänkte jag, och ställde in potatismoset, brunsåsen och köttbullarna i kylen, det var ju faktiskt inte dom jag var sugen på. Så jag la mig framför teven, åt upp brysselkålen som jag formerat i en 4-3-3-uppställning på magen, och somnade. Snipp snapp snut, så var kålen slut - men min köttbullsmåltid, som jag är sugen på tills imorgon, den ligger där och väntar på mig. Mmm! Snacka om att slå två flugor i en smäll.

Inga kommentarer: