tisdag 5 juli 2011

En bioupplevelse (eh)

På senaste tiden, ända sen jag köpte en hemmabioanläggning, har jag varit sugen på att betala för att se film. Dels är det för att jag tycker det är tjusigt att ha snygga filmfodral hemma i hyllan, och dels har jag på sistone tänkt att jag faktiskt vill uppmuntra de som gör bra film. Kort sagt, någon slags anti-reaktion mot många år av illegal nedladdning, har jag fått dåligt samvete?

Så när Jessica föreslog häromkvällen att vi skulle gå på bio och se nya "Kronjuvelerna" var jag inte svår att haka på. Jag taggade stenhårt! Äntligen skulle jag få göra rätt för mig, uppmuntra svensk filmindustri och samtidigt ha en mysig kväll med tjejen! Bättre blir det ju inte - trodde jag. Jag trodde fel. Istället satt jag halva filmen och övervägde att bara gå därifrån, men Jessica ville sitta kvar, trots att hon också tyckte att filmen var sinnessjukt dålig. Sinnessjukt dålig är inte ens i närheten av hur dålig "Kronjuvelerna" var. Jag visste egentligen ingenting om den alls innan och efteråt berättade Jessica att hon mest ville se den för att huvudrollen varit med i teve-såpan "Andra avenyn" - jag borde ha anat oråd, men jag var så nöjd över att gå på bio att det inte ens tog emot att betala typ 300 spänn för två biljetter och en liten påse popcorn.

Jag har ingenting emot filmer som provocerar, det kan vara riktigt skönt att se filmer som sprider känslor även om det är negativa känslor. Men filmer som provocerar en till vansinne bara för att de är just så dåliga att man vill lägga sig ner och dö kan jag inte uppskatta. Jag hörde om en bio-film där en man låg och sov framför kameran i två och en halv timme, publiken hade inte fått veta så mycket om den innan, gissar jag, inte heller fått se en trailer. De blev arga och gick därifrån förstås och om jag inte till fullo förstod hur de kände förut så förstår jag det nu. Och om jag förut ville uppmuntra svenska filmer vill jag nu göra tvärtom och se till att ingen av er som läser den här bloggen går och ser den filmen. Det är en haffsig, flummig, oigenomtänkt film med sömniga skådespelare, och vad sensmoralen blir vet nog inte filmskaparna själva. Och om Jägarna 2 som kommer senare i sommar är lika dålig får jag nog emigrera till Danmark där man bevisligen kan göra riktiga filmer (även om jag sällan fattar vad de säger) :)

Inga kommentarer: