tisdag 19 juli 2011

Jag och min flickvän är släkt

Jessica plöjer gamla TV4-såpan Skilda världar hemma hos oss. Hundra avsnitt har hon plöjt och jag kan väl erkänna att jag sett några av bara farten. Fast jag såg ju typ alla avsnitten från mitt pojkrum när de sändes i mitten på nittiotalet, det är betydligt pinsammare. Skilda Världar handlar ursprungligen om två unga människor som blir kära i varandra för att sedan upptäcka att de är släkt.

Det lustiga är att samma sak hände mig och Jessica idag! Eller, vi är ju uppenbart inte tvillingar som Daniel och Sandra i Skilda världar är, men lite avlägset. Min pappa släktforskar litegrann och hade gjort ett släktträd som vi kollade på när vi var över på middag där tidigare ikväll. På trädet råkade Jessica se någon hon kände där bland namnen! En kille som gift in sig i hennes släkt på hennes pappas sida och reproducerat sig, vilket gör mig och Jessica till släktingar! Visst är det läskigt?

Min farfars mors sonsons sons döttrars mor är Jessicas pappas brorsdotter. Visserligen inte biologiskt, men ändå, jag och min flickvän är släkt. Det hade jag inte förväntat mig när jag vaknade imorse, men nu förstår jag ungefär hur den fiktiva såpafiguren Daniel Toivonen kände sig 1997; Vem kan man lita på? :)

Inga kommentarer: