lördag 15 oktober 2011

Little tortilla boy



Jag tycker verkligen inte om att handla på Konsum, men för någon vecka sedan hade jag ändå bilen parkerad utanför bolaget och tänkte att jag säkert kunde hitta tortillabröd därinne. Jag var inställd på att det skulle vara väldigt dyrt, men när jag kom fram till tacohyllan blev jag nästan misstänksam över det generösa priset. Tre paket för 30 spänn! Och ingenting om att man behövde medlemskort för att få det heller, jag blev naturligtvis misstänksam och frågade en ur personalstyrkan. Han blev lite skärrad nästan för han var uppenbarligen inte van att kommunicera med kunder, men han fick ur sig att priset gällde även mig och då tog jag förstås tre paket och gick till kassan. Tanten i kassan slog in mina tortillas och försökte kräva mig på sextio spänn. Jag blev en smula irriterad och försökte förklara att priset var trettio kronor, hon verkade inte särskilt intresserad av förklaringar, utan av sextio kronor. "Ska du inte ha dom nu då", sa hon och kollade på mig som att jag var världens snålaste människa, men då hade jag redan blivit apatisk av situationen och betalade sextio kronor och gick.

Första tortillapaketet gick åt följande kväll och jag sparade medvetet de andra två paketen tills igår kväll. Jag hade gjort en nästan snuskigt god tacogratäng, skurit sallad, öppnat majsburkar och blandat tacosåser och allt var sådär perfekt... fram tills att jag skulle ta fram tortilla ur skåpet där jag visste att de låg och bara väntade på mig... det skulle inte vara så lätt visade det sig. För där fanns minsann inga tortillabröd! Jag tömde skåpet men de var inte där. Jag frågade Jessica om hon visste vart mina tortillas hade tagit vägen, hon hade "ingen aaaaaaning". Hon har aldrig varit särskilt bra på att ljuga så jag frågade igen och igen och igen tills hon erkände att hon kaaaaanske hade flyttat på dem och lagt dem på diskbänken för någon vecka sedan. Men när jag kände att ett erkännande var på väg vände hon istället på klacken och vägrade prata om det mer, och jag drog slutsatsen att hon förmodligen "råkat" slänga dem ;)

Så fort ner till Netto, som är närmaste butiken... jag tänkte så, för jag ville ju ha mina tortillas snabbt, innan maten blev alltför kall - hur roligt är det att micra fredagsmysmat en fredagsmyskväll? Men på netto fanns heller inga tortillas, hur mycket jag än sökte. Jag frågade en i personalen... eller först fick jag ju leta hundra år efter den obefintliga personalen, och när jag inte hittade någon ställde jag mig i världens slöaste kassakö för att fråga världens slöaste butiksanställd varför det inte fanns några tortillas? "Det är för att vi håller på att bygga om butiken", fick jag höra, och fastän jag inte förstod varför utbyggnaden av fasaden utesluter att man kan sälja tortillas, så gick jag vidare till ICA, där jag äntligen kunde få köpa mina tortillas. När jag kom hem hade Jessica typ redan ätit upp och gått och lagt sig, så jag satte mig framför nyheterna medan tacotallriken snurrade runt runt i micron. Eller nä förresten, snurr-plattan i micron är paj så den snurrade inte alls runt, den värmde bara maten på ena halvan... men men! Ljummen tacos och TV4s ekonominyheter, det är fredagsmys det! :)

Inga kommentarer: