tisdag 10 juli 2012

Äggstra äggstra

Varje djurs liv är för det djuret lika viktigt som ditt liv är för dig. Ändå slaktas hundramiljontals djur varje år bara i Sverige. Det är rätt sjukt när man tänker på det. Häromdagen fick jag veta något jag tyckte var riktigt vidrigt. Att för varje äggproducerande höna som föds, föds också en tupp - som inte fyller någon funktion. De gasas eller mals levande, helt enligt livsmedelsverkets regler. Det handlar om tio miljoner fåglar som föds bara för att dö varje år bara i Sverige. 

De som lever vidare som värphöns har dock inte mycket mer att hurra för. De tvingas bo – om de har tur – sju individer per kvadratmeter. Det är om de är frigående alltså. Jag vet inte hur fritt man går om man är sju vuxna hönor på en kvadratmeter, men det heter så i alla fall. Deras kroppar är manipulerade så att de ska producera ägg maximalt effektivt; 100 ägg på ett år är kravet på var och en av dem. Evolutionen har naturligtvis inte bidragit till det här, utan det är ren och skär manipulation, och således är inte hönsen utrustade för att klara av det här. Deras ben och organ slutar fungera allteftersom, så när de har uppnått sina hundra ägg slaktas dem eller slängs. Ett ganska otacksamt jobb, eller hur?
– Allt det här tystas ner. Det är en politisk hemlighet, som skyddas av både myndigheter och företagen. Det handlar om astronomiska summor pengar, om det här uppmärksammades mer skulle det kunna skita sig fullständigt för ägg, mjölk och kött-industrin. Och vanligt folk vill inte veta hur deras kött en gång har varit ett liv med tankar och känslor.

Ja, de här kycklingarna i den gigantiska säcken lever. Åtminstone de som ligger överst, man kan väl anta att de som ligger strax under håller på att kvävas till döds och att de som ligger underst redan har krossats, trängts och kvävts ihjäl. Det här är vardag på ett vanligt svenskt hönseri. 

Efter ett par långa intressanta samtal med en klok vegeterian de senaste dagarna gavs jag idén att jag faktiskt kunde vara med och påverka lite. Jag jobbar ju som mejerist på ICA och har hand om äggen. Först och främst har jag allid sagt nej till burhöns, någon måtta får det vara. Men jag fick ett bra kreativt förslag på hur jag kunde framhäva de ekologiska äggen. Ekologiska ägg produceras av hönor som får springa utomhus, och lever ett helt klart mycket drägligare liv, och det vill man ju verkligen uppmuntra när man hör de här monstruösa siffrorna! Så jag gjorde en tjusig exponering av de ekologiska och KRAV-märkta äggen, och satte upp en skylt som informerade om fördelarna med att handla miljösmart. Redan första dagen slog vi säljrekord på eko-ägg, och jag mår bra. 

Varje människa i Sverige snittar på att äta ungefär 40 kor och 150 grisar under ett liv. I min gymnasieklass var vi typ 28 personer, bara som exempel, vi kommer att ha ätit en bra bit över femtusen stora djur när vi faller av våra pinnar. Vi hade tretton parallellklasser bara på samhällslinjen... det är sextioniotusenetthundrasextio kor och grisar som mördas och äts av bara en årskurs i en gymnasielinje på en skola. Och lägg då till alla andra djur vi äter. Det slaktas nära hundra miljoner kycklingar varje år i Sverige. Alla människor som någon gång haft en relation till ett djur vet att djur kommer till oss i hopp om att bli skyddade och älskade. Vi borde skydda dem, åtminstone så gott det går! Tänk på vad du stoppar i munnen! Jag vet att det kostar några kronor mer, men vad är priset för ditt samvete? 

Christian

Inga kommentarer: