söndag 8 juli 2012

Låt honom plugga då

Jag vet inte hur många gånger jag lackar på Aftonbladet på en vecka. Skulle jag få en hjärtinfarkt någon gång i livet så lovar jag att det finns en kvällstidning involverad i upptakten till den, de är så jävla dumma i huvudet. Jag behöver inte ens motivera det, för jag vet att alla håller med mig. Det finns inget vettigt med att läsa Aftonbladet. Man får inte veta mer vad som egentligen händer i världen, man får inga nyheter – man får skvaller och nöje. Och det som faktiskt är av nyhetsvärde förvrängs och klipps och hypas för att sälja fler lösnummer. För någon vecka sedan satt jag och vände blad efter blad i väntan på en stor nyhet jag hade hoppats de hade skrivit om. Ju fler blad jag bläddrade ju löjligare blev artiklarna och till slut insåg jag att de inte hade skrivit någonting alls om den här nyheten, utan istället fick jag se en heljävlasida om att Justin Bieber hade sagt att han var trött på att jämföras med Justin Timberlake. Först och främst, Bieber, om du inte vill jämföras med Timberlake så sluta dansa, sjunga, se ut som och ha samma låtskrivare som honom. Jag vet väldigt lite om det där. Inte för att jag bryr mig, det är det som är hela poängen! Vad är det för jävla journalistik, det var nån snubbe som hade ordbajsat kring ett telegrambyrå-citat, jag lackade ur och spenderade en hel fikapaus på jobbet med att skriva ett upprört mail till honom :) Som om han skulle bry sig. Han fattar nog att han inte är nån jävla Einstein som åkte på att få den artikeln.

Idag kan jag läsa att Aftonbladet gnäller på att Anders Brejvik ska få chansen att plugga i fängelset. Senast jag kollade verkade det fortfarande som att han ska spendera resten av sitt liv inlåst på en anstalt, och sen när är det en nackdel att någon lär sig saker, särskilt någon som varit en komplett idiot i hela sitt liv? Hur ska man annars hantera brottslingar om man inte vill göra dem till bättre människor medan man har dem i förvar? Jag fattar inte vad det gnälls om.
– Får jag förresten påminna om att det var tidningar såsom Aftonbladet och Expressen som gjorde Anders Breivik känd bortom alla gränser i det här landet. Och som belönade honom för de 69 kallblodiga avrättningarna genom att publicera hans sjuka åsikter i sin helhet i sin tidning som om han vore en erkänd tänkare. Sveriedemokraterna hade inte heller varit ett uns av så stora som de är idag om det inte hade varit för Aftonbladet, man kan ju undra var deras lojalitet håller hus. Eller i vilken plånbok. De kör på samma skrämseltaktik som amerikanska politiker använt sig av i årtionden, och som Moderaterna anammat de senaste mandatperioderna; att om man skrämmer upp folk så att folk är rädda för allting hela tiden, så vänder de sig till, och känner trygghet hos, den som från början skrämde upp dem. Det är ett farligt vapen och det kommer förorsaka det här landet i längden om vi inte slutar uppmuntra dem.

Det var dagens aggro.

Jag skriver julklappsrim också.

Inga kommentarer: