måndag 23 juli 2012

Forgot your password?

Jag visste att det skulle sluta såhär. Förr eller senare var det tvunget att hända. Att jag skulle glömma bort alla mina lösenord och koder. För några år sedan var det lugnt, då kunde man ha samma, enkla lösenord till alla internetsidor, och jag hade inte så värst många kort att hålla ordning på... Sen spårade tekniken ur, säkerheten skulle ökas och alla inloggningssidor fick sina egna regler kring hur ett lösenord skulle utformas för maximal säkerhet...

Det började lite lätt med att någon mailklient krävde att man skulle ha med en siffra i lösenordet. Det var väl okej, men plötsligt kom det krav på vilka siffror det skulle vara, man fick exempelvis inte ha siffror som var på något sätt kopplade till personnummer eller årtal - och det hade ju jag haft. På sistone har det dock eskalerat fullständigt. Nu ska man på vissa ställen ha minst en stor bokstav, en del ställer krav på att den stora bokstaven inte ska vara första bokstaven, vilket jag såklart hade haft. I förra veckan höll jag på att sätta morgongröten i halsen när en sida helt plötsligt krävde att jag skulle "förbättra" mitt lösenord – genom att inkludera ett skiljetecken. Vilka jävla nötter! Så, för att sammanfatta... de ville att mitt lösenord skulle vara minst åtta tecken och maximalt 12 tecken, minst två tecken skulle vara siffror, siffror som inte hade någon personlig anknytning till mig, samtidigt som två av bokstäverna skulle vara versaler dock inte den första bokstaven och dessutom skulle jag inkludera ett skiljetecken (alltså typ ett utropstecken/kommatecken). Det ironiska är att mitt ursprungslösenord från början var så perfekt att ingen nånsin hade kunnat komma på det! Och vadå, visst, det finns säkert elaka datorprogram och virus som hade kunnat hacka det – men de kan väl isåfall hacka mitt lösenord även om det är några lustiga tecken i det? Är det något som vi har lärt oss är det väl att kriminella alltid är steget före, det är ju därför man inte tar några extrema risker när man surfar.

Jag har säkert 100 sidor jag loggar in på med jämna mellanrum. Ett par banker, ett par mailklienter, en hel drös spelsidor, flashback och ett par dussin andra forum, några torrentsidor, ett par bloggar, massor av sociala medier, skype och några andra kommunikationsverktyg, mängder av e-handelssidor, e-bay och tradera, flygbolag, ticnet och andra eventföretag, youtube, google, varenda hyfsat onlinebutik som finns, tio olika lösenord inom ICA, inlogg på redaktionen, fotosidor, twitter, apples nya iCloud, typ sexhundrafemtiotusen iphone-appar... det känns som att jag har olika varianter av mitt lösenord på ALLA ställen, hur FAN ska jag lyckas logga in när jag bara får tre usla försök?

Det känns ju som att, när internetföretagen som vill få mig att übersäkra mina lösenord, tvingar mig att skriva ner alla lösenord för att hålla reda på dem, motsäger de sig själv så mycket att det måste vara något slags rekord. Då är det ju bara för hackarna att hacka min oskyddade dator så får de alltihopa istället! Det är ungefär lika motsägelsefullt som att amerikanarna är så rädda för att det finns för mycket vapen i samhället att alla köper sig fem vapen var – för att vara säkra.

Kortföretagen är inte mycket bättre förresten. Inte en chans att man någon gång får välja sin egen pinkod, nej, man ska ha olika koder till alla kort. Och när man uppdaterar sitt kort eller något, så får man självklart en helt ny jäkla kod. Fattas bara att de ändrar så att man har tiosiffriga koder eller något. Sanna mina ord, det är inte långt borta.

Inga kommentarer: