fredag 5 juli 2013

Ett av de smutsiga golvens länder

Inne på femte dagen i det gröna Irland och jag förvånas hela tiden över hur annorlunda allting är mot hemma. Det känns lite som att resa tillbaka i tiden. I varje hörn står det folk och predikar mot mänskliga rättigheter som religionsfrihet, sexualitet och aborter - som förresten fortfarande är olagligt här oavsett omständigheter. De jag känner här är kluvna, men vill ha bort den lagen - den är under stor debatt sedan en gravid kvinna nyligen dött sedan hon inte fick göra abort efter ett misstänkt missfall. Det finns många ålderdomliga lagar kvar i detta katolska land. Men än har jag inte träffat några med särskilt konservativa ställningstaganden.

Eftersom städerna generellt här är äldre än hemma, och landet har en lång brutal historia av krig, och dessutom varit (och är) plågat av fattigdom, ser samhällen väldigt annorlunda ut här. I Cork ser alla hus risiga ut utifrån och inte många har råd att renovera. Arkitekturen är dock vacker, och städerna här ligger oftast i djupa dalgångar runt floder, det är en fröjd för ögat! Men särskilt praktiskt är det definitivt inte och både hus och vägar är i regel fallfärdiga.

Vad som förvånar mig mest när man kommer utomlands är att i många länder tar man inte av sig skorna när man kommer hem. Här där jag bor under min vistelse har man en hall, vilket inte är självklart, men man använder den inte. Enda gången de tar av sig skorna är när de ska sova. Ändå har de mycket heltäckningsmattor och så :) Underligt att inte vilja ha ett så rent hem som möjligt. Imorse vaknade jag av att en fågel hade kommit in i huset, den bajsade och fjädrade av sig överallt innan vi fick ut den, det var ingen stor grej för de boende - en annan hade ju gått lös med rengöringssprayen :) Varmvatten har man bara i vissa kranar, snålspolande duschar på grund av det dåliga vattensystemet och man har låg temperatur inomhus, jag fryser ihjäl lite i vardagsrummet nu :) Mina skor står i hallen förresten - ja, jag försöker sätta ett gott exempel :)

Tekniskt är landet lite efter, platt-tvn är inte i majoritet, internet är lite slöare, eluttagen inte lika effektiva, och kortläsare saknas i nästan alla restauranger och affärer jag har varit i, vilket ställde till det lite igår kväll när bankomaterna var utslagna. Det finns mycket upphov till frustration bland de som bor här, framför allt de beresta unga människorna som vet hur mycket som skulle kunna förbättras som i andra länder.

De följer inga normala sporter här utan hittar på sina egna varianter. Fotboll finns men det är den irländska fotbollen som är stor, där man på en plan mycket större än en fotbollsplan får rulla, studsa, sparka, slå, knäa, kasta och hålla bollen lite som man vill, och gör mål på ett fotbollsmål. Men missar man målet och skjuter över behöver man inte misströsta - för då blir det istället poäng, haha... Jättekonstigt! Det är final på söndag och folk är helt galna, ska försöka få biljetter.

Maten här är... ja, undermålig är ett elakt ord, men vi betalade 60 spänn för en liten bytta med köttfärssås som smakade pappersmassa igår och det var ungefär det bästa vi åt den dagen, haha... Och sommarna regnar oftast bort hårdare än i Sverige. Trots det här är folk extremt vänliga, alla är muntra, hälsar spontant och pratar friskt, och är uppriktiga hela tiden, det är mycket skratt men inget larv. Jag är väldigt glad att jag tog min första semestervecka här! Vädret har varit fantastiskt med irländska mått! Hoppas det är helt okej hemma med! Tjohej!

Inga kommentarer: