lördag 20 juli 2013

Kalmars musikscen kan bara bli bättre

När jag är utomlands, exempelvis på Irland som jag var på nyss, brukar jag reagera på att varenda liten pub i vartenda liten gränd i varenda liten by alltid har live-musik. Det ser man ju inte där jag bor i alla fall, det finns nåt enstaka ställe som har utspridda jamkvällar, någon trubadur nångång och några enstaka undantag men live-musikscenen i Sverige tycks mest handla om de nationellt erkända grupperna, och då till höga biljett- eller inträdeskostnader. På den irländska ön spelades det utan inträdeskostnader varje kväll i veckan varje dag på året på alla pubar och klubbar - och det fanns många. Här kommer det häpnadsväckande: Irland har inte haft en internationell musikframgång sedan nittiotalet, det verkar inte ens finnas några stora nationella akter, medan Sveriges musikexporter tillhör världens absolut främsta. Övning ger uppenbarligen inte färdighet, eller? Kan det vara så att svenska artister väljer en mer kommersiell väg i brist på ställen att spela på? Jag är en stor beundrare av den svenska musikscenen, den känns öppenhjärtig och kompromisslös, i alla fall det jag lyssnar på. Jag lyssnar ju inte på Stiftelsen, alltså som ni förstår. Men svenskar är kanske lite girigare, ger sig in i studion tidigare och turnerar mindre med avsikt, drivs till att satsa nationellt - just eftersom det inte finns någon direkt lokal marknad? Medan det är tvärtom utomlands, där det finns så många lokala band i omlopp att det måste kännas uppgivet att slå stort redan från början? Ett irländskt band kan inte börja ta betalt om de inte är så överlägset mycket bättre än alla andra att det är befogat, för vem betalar för att se ett band på ett ställe när det pågår femhundra gratisspelningar inom fem kilometers radie? Jag tycker gott vi kunde kompromissa lite med det sättet att njuta av musik. Få det lite mer levande. Pumpa in mer pengar i fritidsgårdar, kulturell ungdomsverksamhet och sprid bidragen bättre. Det finns mycket som kan bli bättre.

Samma sak med DJs förresten. Sverige har några av världens mest eftertraktade DJs. Men här i Kalmar finns det knappt en enda en som kan mixa överhuvudettaget, de står bara rakt av och väljer låtar, de gör inget själva, de tycker de är ball bara för att de varvar fjolårets untzuntz med nostalgitrippar. Folk verkar uppskatta det i fylleruset, men varför hyr inte krogägarna bara in en spellista (69kr/månad på spotify) om DJn ändå saknar kreativiteten att göra något eget? Lägg de pengarna på band istället, det finns bra lokala band men de har ingen marknad, inte under 9 av våra 12 månader i alla fall. 

Jag är ganska säker på att ni som bor i större städer, Stockholm, Göteborg, Malmö, inte känner igen er i det här. Ni får säkert på alla plan ett bättre kulturellt utbud, så även musikaliskt givetvis. Så det här är mest regional kritik. Kalmar är inte bara en stad under juni, juli och augusti liksom. Våga satsa lite :)

Inga kommentarer: