lördag 14 maj 2011

Att undvika viktig information

Det är en konst att lyckas undvika information såsom fotbollsresultat. Jag har gnällt tidigare på att jag tvingas jobba under fotbollsmatcher och istället siktat på att se reprisen när jag kommer hem. Idag stod jag och pratade ekologiska varor med en liten trevlig dam - förmodligen den människa i världen jag trodde jag minst av alla skulle höra fotbollsresultat ifrån. Men mellan ekologiska bananer och organiskt pulverkaffe lyckades hon smita in att Kalmar FF vann idag. Som en rak höger, jag bröt ihop inombords men fick fram, genom ett högst krystat butiksleende att, "vänligen berätta inget vidare, jag ser fram mot att se matchen när jag går av mitt skift". När hon bett om ursäkt för att ha avslöjat sig, och innan hon hurtigt lallade vidare i butiken, log hon och sa någonting om att jag skulle bli väldigt lycklig av att se matchen när jag kom hem.

Jag kan ju inte strypa våra kunder bara för att de av vänlighet berättar hur det går för vårt allsvenska lag så jag fick kämpa på under kvällen för att undvika själva resultatet. Det gick inte det heller. Snart kom det nämligen in en rödklädd farbror som berättade att han varit på fotboll inne i stan. Ungefär i samma andetag som jag bad honom att inte avslöja resultatet så avslöjade han inte bara resultatet utan även vilka som nätat, vilka som fått varningar och vilka fantastiska frilägen vi fått men missat samt publiksiffran. Det kändes precis som att jag sett matchen själv. Så när jag kom hem blev det faktiskt ingen repris ändå, för Jessica hade paxat teven för att se melodifestivalen. Jag tror vi får byta otursdag till lördagen den 14e istället... :)

Inga kommentarer: