söndag 15 maj 2011

Hittade en vilsen liten hund

Jag tog med mig Nalle på en liten runda när jag kom hem från jobbet idag, som jag oftast gör, men den här promenaden blev inte som de brukar. För när Nalle stod och kissade som bäst kom en liten hund trippandes längs vägen, men utan vare sig husse eller matte. Först blev jag inspirerad och tänkte att, kanske kan vi lära Nalle också att gå ut och rasta sig själv ibland när vi inte orkar, men sen förstod jag att det var något som inte stod helt rätt till.

Hunden haltade på vartenda ben, han blev tokig och skällde ut mig när jag försökte få honom att förstå att jag ville hjälpa honom hem. Nalle tog mitt parti och gick emellan, "ingen ska skälla på min husse" gnällde han, men den här Jack Russell-hanen gnabbade tillbaka och det blev ett himla liv på dem båda. Själv tog jag fram telefonen och ringde polisen, för det kan ju ligga i polisens intresse att det inte springer omkring en frustande arg skadad hund längs vägarna i Kalmar. Trodde jag, alltså. Så var det inte riktigt. Poliserna kopplade mig fram och tillbaka tills slutligen någon hade vänligheten att nonchalant anteckna problemet på sin dator. Men de kunde inte skicka någon att hämta honom, för de hade inga lediga poliser ute. Istället rekommenderade han mig att stanna ute i regnet med den här främmande tokhunden och se om någon ägare kom och letade efter den, och orkade jag inte det så var det inte hela världen, det var ju inte mitt problem. Sedan lade han kvickt på luren och kvar stod jag med den vansinniga hunden på fotbollsplanen utanför vårt hus utan att ha fått något som helst löfte om att någonting skulle hända, snarare tvärtom - att han garanterade att polisen fullständigt sket i vilket.

Efter en halvtimme tröttnade jag på 1) knäpp hund 2) ösregn och ringde Jennie som har koll på hundarna i området. Hon kom ut och eftersom hennes egen hund nyligen blev biten blodig av nämnde hund, pekade hon rätt snabbt ut att den tillhörde veterinären som bor på vägen som korsar vår, vi vallade tillsammans med Nalle dit hunden och när vi kom till veterinärens hus ställde han sig och skällde allt vad han kunde varpå veterinären kommer ut och skyller på sina barnbarn som glömt stänga ytterdörren.

Någon som tror att polisen hörde av sig sen och frågade hur det gick? Haha, nä du. Inte ett ljud. Vad de vet så springer det väl fortfarande runt en skvatt galen människohatande hund mellan dagiset och förskolan i Getingen, men de har väl större problem förstås. Som att munkarna är slut på Ekelunds. Då blir det utryckning!

Inga kommentarer: