onsdag 18 maj 2011

Gyrossoppa

Oh, jag var och köpte en gyrostallrik på stan tidigare ikväll. Jessica skulle på onsdagspartaj och jag tänkte jag förtjänade en smaskig måltid när jag skulle vara ensam hemma. Jag valde kebabhak med omsorg, trodde jag, jag gled förväntansfull in på Citygrillen.

Medan jag stod och väntade på att få beställa hann jag uppfatta att tjejen som gjorde maten förmodligen var nyanställt, praktikant eller sommarjobbare. På Citygrillen byter man nämligen anställda från varje gång man är där, det blir lite av ett lotteri. Oftast kan det vara bra eftersom oerfarna gatukökare tenderar att ösa på grymt mycket kött och göra alldeles för stora portioner. Men idag drog jag en nitlott, det märkte jag redan i pommes-stadiet, hon stressade igenom fritösen och snålade så in i Norden med gyrosen. Men när hon själv insåg att tallriken såg för jäkla futtig ut kom hon på en snilleblixt; att överkompensera med kebabsås. Hon hällde och hällde och hällde och när såsburken var tom sprang hon ut och hämtade en ny - och fortsatte att hälla. Jag grät inombords för varje såsdroppe, och när jag slutligen fick tallriken var det som en soppa, jag fick gräva ner halva armen i sörjan för att hitta pommesen och köttet.

På kvällen kom Jessica hem och jag hade varit hos Broberg och spelat FIFA så jag lovade att jag skulle köpa hem en tallrik åt henne med, och åkte nu istället till Zappas vid stationen. Gissa om jag blev avundsjuk när den skicklige kebabkillen trollade fram den perfekta tallriken!

Hos frissören kan man ibland få en praktikant som klipper en, och då får man det lite billigare. Jag tycker det är dags att det blir likadant på kebabrestaurangerna! Gyros är minst lika viktigt som hår :)

Inga kommentarer: