söndag 15 maj 2011

Nettos köttfärs


Tidigare i veckan var jag inne på Netto som hade kanonpris på storpack-köttfärs, senare skulle jag förstå varför. Jag reagerade tidigt på både det udda ursprungslandet och på det groteskt långa hållbarhetsdatumet. Färsen var redan grå och dassig, men jag tänkte att om jag äter upp det dan därpå så är man väl iallafall säker.

Dagarna gick och köttfärsen glömdes bort litegranna, men ett par dagar innan det tio dagar långa utgångsdatumet tänkte jag att nu är det dags - jag gav inte upp hoppet. Så jag köpte på mig riktigt smarriga grejer till en läcker köttfärssås; fina lökar, champinjoner, sambal olek, grädde, tomater, färsk oregano och sånt där, jag var fast besluten om att rädda den här färsen innan den gick ut.

När jag öppnade paketet fick jag inte någon chock, eftersom jag redan hade ställt in mig på att det skulle lukta unket, och obotlig optimist som jag är körde jag igång med storkoket. Köttet, som nu såg mer ut som havregryn än som färs i konsistensen, slutade lukta illa efter att jag haft i tillräckligt mycket peppar, och efter att övriga indigrienser tillkommit såg det faktiskt inte helt oätligt ut. - Men det var det, och det gjorde ont i hela själen när jag var tvungen att slänga två kilo köttfärssås i papperskorgen, men jag hade inget val. Som att tugga på gammalt blött papper ungefär, och då hjälper det inte att man har kompletterat köttfärssåsen med ICAs bästa varor. Så nu har jag lovat mig själv att aldrig ens titta i Nettos reklamutskick vi får varje vecka, det får helt enkelt vara nog! :)

Inga kommentarer: