lördag 20 augusti 2011

Det du glömt i fickan

Jag använder kavaj väldigt sällan. En gång om året, som mest, jag kan nog nästan räkna gångerna totalt på mina två händer, och ändå har jag två kavajer. Jag tror inte det finns en enda bild av mig i slips, möjligen jag hade det på studenten, men jag tror inte det, jag har aldrig ägt någon. Idag var det dock dags igen, att använda kavaj, för morfar hade åttioårskalas uppe i Stockholm. Det mest spännande med att använda kavaj är att man alltid hittar ledtrådar i fickorna som skvallrar om vad man gjorde senaste gången man hade den på sig. Gamla kvitton, servetter med tryck eller gratiskarameller från någon konferansanläggning, det kan vara i princip vad som helst - men varje gång jag tar på mig kavajen lyckas jag med hjälp av de här närmast arkeologiska fynden från fickornas djup komma på vart jag var och vad jag gjorde senast den bars. Och om jag är någonstans där det inte finns något särskilt minnesvärt föremål att lägga ner i fickan så kan man plantera något helt främmande föremål för att man ska få lite huvudbry när man använder den nästa gång...

Inga kommentarer: