tisdag 29 mars 2011

Flygsjukan

Reflektioner från ett hemresande fordon tolv tusen meter ovanför Indiens nordvästkust: Sitter och funderar lite över varför de återigen kör en omväg över gamla Sovjetunionen när fågelvägen över Afrika hade varit så mycket mer effektiv, men beslutade mig nyss att trots allt inte gå in och konfrontera piloten.

Eftersom det billigaste planet hem gick sex på morgonen och vi således behövde åka från hotellet redan vid tre på natten, tänkte vi först inte sova alls förrän flyget. Men en blund blev det, en såndär blund som fördriver tiden utan att pigga upp. Och se'n blev det tio minuters slummer på flygplatsen, högst ofrivilligt eftersom jag velat spara all form av sovande till flygplanet, och jag ansträngde mig till det yttersta för att behålla sömnigheten till flygstolen. "Inte bli pigg, inte bli pigg, inte bli pigg", mumlade jag i mantra, men så roligt skulle jag inte få det. Plötsligt, bland alla flytvästinstruktioner och frukostvärdinnor blir jag hyperpigg och det står skrivet i stjärnorna att jag ska sitta inklämd mellan feta tyskar och stressade småbarnsfamiljer med ett stolsutrymme utmätt åt pygmeer. Varför serverar man frukost klockan sex på morgonen, och varför får jag inte fallskärmsinstruktioner istället för flytvästinstruktioner när vi ska resa på femtio tusen fots höjd; det är två frågor som jagar mig medan amerikanaren bredvid mig garvar läppen av sig åt något han fått in på flygplansteven. Så roligt kan det inte vara, muttrar jag.

Jessica gör det inte direkt lättare för mig, hon somnade innan jag hann sätta mig och hon förvandlas numera per automatik till Alien 5 varje gång hon sover. Inte ett ljud, vill hon höra och trots att hennes chokladbruna ben ligger över mig kors och tvärs, så att jag knappt andas, så får jag inte ta bort dem, då får jag det hett om öronen! Det här är verkligen en obekväm färd och än är det tjugofem timmar hem. Slutar inte tysken bakom mig upp med sina äggiga blötfjärtar, som nära på startar brandvarnaren, kommer jag få spelet!

Det lustiga är att mitt favoritskämt sedan länge är "Har du hört om grisen som var trött? Han stack till England och blev pig!". Nu sitter jag här, ironiskt nog på väg till Heathrow i London. En gris. Så pig.

3 kommentarer:

IzZzY sa...

Effektivare att flyga över Afrika? :) Nu tror jag herr Crille inte har tagit jordens krökning i beaktande. Inte ens på en platt värdskarta så torde en väg över afrika bli effektiv, utan snarare en tripp över Arabiska halvön.
Men tittar du på en jordglob, och med ett snöre ritar upp den kortaste rutten, så tror jag att det kommer överensstämma ganska väl med den rutt som planet tar, dvs över gamla sovjetrepubliker. ;)

Crille sa...

Johan - ibland är du alldeles för klok! Hehe. Men om man nu ska flyga över i stort sett bara land, i tusen kilometer i timmen en mil upp, vad ska man ha en flytvästinstruktioner till? Kan man ju lika gärna ha liksäckar under flygstolen som man tar på sig för att underlätta likröjningen...?

IzZzY sa...

Ja, antingen det eller så har jag spenderat alldeles för mycket tid med Google earth... ;)
Haha, ja, det har du förstås helt rätt i. Man är väl ganska körd i vilket fall som helst om man tänkte krashlanda på den rutten. Men någon blir väl lurad skulle jag tro. :)