söndag 20 mars 2011

Svensk gyros

Jag pratade med Tobias på facebook nyss och han satt och skulle till att käka svensk gyros därhemma. Trots att vi käkar rätt flott här nere varje dag och varje måltid innehåller hela färgskalan, blir jag ändå lite avundsjuk. Ana gärna ett uns av hemlängtan när jag skriver det här, hemma är alltid bäst. Maten i Sri Lanka är underbar, men restaurangerna är väldigt utpräglade av fattigdom. Det är just bristen på kött som stör mig lite, köper man en kycklingrätt får man ett halvt kycklingben i befintligt skick och köper man en rätt med räkor får man tre futtiga oskalade räkor. Visserligen med så mycket tillbehör att till och med jag blir sjösjuk, så det är klart man inte ska klaga, kött är ju så dyrt för dem här nere. Därför ska jag nu göra en kovändning och satsa på fiskmåltider från och med nu. Fisk har man nämligen så mycket av att man inte vet vad man ska göra med allt. Vi var ute i en fiskeby här om dagen, en fattig by där varenda man for ut med båten före gryningen och la ut nät. När de kom hem hade varje man också en båtfull med fisk med sig. Så nu ska vi se till att klämma ner fisk efter fisk tills halva oceanen är utfiskad. Och sen kan vi ta itu med gyrosen när vi kommer hem! :)

Inga kommentarer: