måndag 30 juni 2008

Flaks deg kluksmake

Lördag morgon, eller tja, tekniskt sett eftermiddag, men eftersom förfesten slutade i samband med SVTs förmiddagsnyheter, tycker jag det är befogat att kalla det för morgon ändå. Skulle egentligen bara ut och ta ett par bira igårkväll, men naturligtvis så blev det hela paketet när ett gäng tyska tjejer bjöd på vodkashottar nånstans i förorten. Eftersom det här landet är dyrt och omständigt ska jag en vända till Göteborg med Swebus, som överraskar med lyckliga priser till fosterlandet.

Några saker i Oslo har jag förstås redan hunnit störa mig på, här är listan:

• Norrmännen har inte alls fattat att det är smidigt att betala med kort eller att det är sjukt jobbigt att ha en miljon mynt i fickan. Dom har ju inga mindre sedlar än femtiosedlar liksom, så köper man nåt för femtioen spänn får man alltid 49 spänn i myntväxel, sannolikt så hoppas dom på att man ska tröttna och ge mycket dricks, men icke sa nicke. Istället har jag nu 145 norska kronor i mynt i mina fickor, och jag har bara omsatt 800 norska sedan jag kom, så nästa gång jag handlar ska jag betala med enkronor, då får dom smaka på sin egen medicin. Får se hur kul dom tycker att det är!
• Priserna är ju helt skogstokiga också, en liten mjölk för 15, en juice för 35, köpte lilla pizzan igår för 99:-, min vanliga 50cl-cider på 4,5% kostar 35 kronor, ett flak för 700... När jag tog taxin hem igår var jag, tack och lov, glad och likgiltig. En dålig dag hade man nog inte gillat dendära räkningen speciellt mycket. På tal om taxin, världens tråkigaste taxichaffis! Jag trodde att norrmän var tvugna att le och hurta fram ord, men den här killen var drygare än bandy. 444444 - 08000 Taxi 2-0
• Lokaltrafiken gör mig lite förvirrad, varför har dom både tunnelbana och spårvagn och dessutom bussar överallt, igår när jag stod och valde mellan grejjerna fick jag beslutsångest och gick misste om alltihopa, heh... Näe tacka vet jag gångavstånd.
Nu ska jag springa ner till stationen och hälsa på lite i Göteborg. Ha de gott!

Inga kommentarer: