måndag 30 juni 2008

Väck inte den björn som snoozar

Ikväll tog jag ett jättesteg i mitt tekniska liv.
- Jag återupptäckte väckarklockan.

För seriöst, inte har du en väckarklocka? Kom igen, du kan erkänna det; du använder din mobiltelefon som du tappat i golvet alldeles för många gånger för att du ska kunna lita på den. Du kan inte komma ihåg senast du hade en väckarklocka med pendel, digitala siffror eller AA-batteri. Men nu, serru, nu blir det på tapeten igen. För jag har återupptäckt den, inatt.

Jag fick en fin väckarklocka av morfar i julklapp, riktigt schysst med alla funktioner du kan tänka dig, och en miljon knappar. Ungefär lika lång tid som jag satt och förbannade mig över att instruktionsboken var på alla språk utom svenska och engelska, tog det för mig att tröttna och inte orka ens försöka ställa in den. Sen glömde jag bort den ett tag, den hamnade på ett fönsterbläck, kände sig lite utanför, kanske till och med hamnade i en IKEA-hylla, innan jag flyttade till Oslo. Sen kom morsan och farsan och hälsade på för några veckor sedan och jag bad dem ta med min bortglömda pryl. Sen blev den förstås liggande i karantän i vårt skafferi ett par veckor innan jag nu äntligen tröttnat på att min mobiltelefon alltid sviker mig. Den verkligen hånar mig, varje gång jag vaknar, och upptäcker att jag är sen, ligger den där på golvet bredvid mig och garvar åt mig när jag panikartat snubblar ur sängen för att rusa till jobbet. Nu är det slut på det. För bara fem minuter sedan gick jag ut i köket, dammade av - eller ska man säga, grävde fram? - väckarklockan och pluggade in den, och tänkte "nu jävlar, nu SKA jag få den att funka!". Gjorde ungefär såhär:

Satte i sladden.
Tryckte på knappen för att ställa in tid.
Tryckte på knappen för att ställa in alarmtid.

Och så var det klart. Kunde jag inte lista ut det för ett år sedan? Hur dum var jag d... eh jag menar, hur smart har jag blivit det senaste året? Om jag fortsätter den här spikrakt uppåtgående intelligenskurvan... oj, det vågar jag inte ens tänka på. Hujedanamej vad smart jag ska bli! :)

Inga kommentarer: