måndag 30 juni 2008

Vem får mitt fall?

Jag körde gatan fram med min bil, POO, och räknade ut oddsen på att jag dör i en trafikolycka. Men om jag inte gör det, säg att jag blir mördad, vem vill jag ska utreda mordet? Kalmarpolisen? Hell no! Det här är en hjärtefråga, så jag har gett mig själv en hel del tid för att tänka ut en topp5-lista över tänkbara utredare:

5) Kojak tar femteplatsen. Jag gillar hans stil, men jag vet inte om han riktigt kan acclimatisera sig till ett sånt här fall, och han gillar nog inte att flyga till Sverige för att utreda ett random mord. Men 100 avsnitt och 10 långfilmer är ett bra facit, han skulle komma hit och dominera.

4) Peter Haber som Martin Beck får faktiskt komma redan på fjärde plats. Han briljerar inte, han är inte en tekniker, inte särskilt strategisk, inte särskilt bra på hantera varken sina egna kollegor eller vittnen, inte på något sätt nån man vill se på teve om det går nånting annat, han är inte stilig och har ingen speciell stil och han sjabblar alltid med detaljer - men på något sätt lyckas han ändå, han är en slitvarg, en envis gammal gubbtjuv, och så svensk han är!
(Gösta Ekman hade säkert klarat det minst lika bra, men han gjorde bara sex filmer, jag måste gå på meriter här, det gäller ju min heders återupphållande)

3) Gary Sinise kommer på tredje plats, främst för sin mångsidighet. Eftersom han har kvar sin utrustning från CSI: New York där han egentligen bara behöver peka en specialdesignad penna på ett hårstrå vid mordplatsen så får han upp mördaren som ett hologram i 3D. Dessutom visade han att han kunde vara en bra fångvaktare, i den gröna milen, jag vill ju inte att min mördare ska kunna fly.

2) Scooby Doo-gänget. Behöver jag säga mer så har du kollat för lite på Cartoon Network för ditt eget bästa. Visst, dom löser mest uppdrag där någon har klätt ut sig till spöke, men jag utesluter ingenting. Det finns väl iallafall 40 säsonger och ett par långfilmer, inte ett enda misslyckande. Salut!

1) Jessica Fletcher, tanten i "Murder she wrote" hamnar - inte helt otippat - på första plats. Idealutredaren för alla kategorier, hon är en briljant taktiker och analytiker. enastående sociala färdigheter, och hon har inte misslyckats med en utredning på 18 säsonger á 20 avsnitt, det är en imponerande meritförteckning! Dessutom är hon väldigt klassiskt skolad och ödmjuk, hon tar aldrig betalt heller, det är en fördel. Men framförallt är hon bara en jäkligt gullig gammal tant :)

Inga kommentarer: