måndag 30 juni 2008

Homsekollektivet Lyckan?

Kommer hem. Inte en bil på vägarna. Inte ett ljus tänt i hela huset. Kommer in, och ser att pojkarna faktiskt varit duktiga och städat i helgen, så rent att jag nästan skulle kunna tänka mig att äta från golvet. Alla sover, utom Jocklas, som smitit iväg till jobbet när jag kom. Going sover som vanligt med ögonen halvt öppna, Alen ser ut som en turban när han ligger inrullad som en kebabrulle i alla sina lakan, och Jojjes madrasshörna påminner mig om mina första månader här. På storteven har de satt upp ett plakat som i flådiga versaler utgör "HOMSE-KOLLEKTIVET LYCKAN" med illustrationen av en eregerad penis som bindestreck. Jag somnar gott.

Vaknar och har en liten genomgång med Alen vad jag missat under helgen, det verkar inte vara mycket, jag får veta att det är jag som ska diska halva veckan eftersom jag missat städningen, och Jonatan är inte helt förnöjd med att tvingas vakna vid elva för att gå till jobbet, men håller skenet uppe. Hyran betalas, fyra dagar sent, ja, i och för sig så blir den sju dagar sen nu när banken tar tre dagar på sig att sätta över pengarna också. Going lever på gränsen till fattigdom och har nu suttit i fyra timmar och funderat över om han ska våga sätta in alla sina sista pengar på ett pokerbord. Han resonerar somsåhär, att trots att han är lika dålig som vi andra i kollektivet på poker, så tycker han att det är en sjukt bra idé eftersom han utarbetat ett resonemang som går ut på att han inte kan förlora. Och att gambla med sina sista pengar, när man inte har råd att betala hyran, tycker han är riktigt soft. Jag ska snart till jobbet, och jag förväntar mig att jag kommer hem till världens fattigaste kollektiv. Going kommer ha spelat bort sina pengar, Alen och jag har lagt våra sista pengar på hyran, Jojje har lånat till sig hyrespengar eftersom hans första löneutbetalning inte varit ännu, och Jocke har skulder till mig och Alen uppöver öronen. Det kan nog bli en jäkligt spännande månad.

Dessutom skrev jag världens smörigaste arbetsansökning åt Alen precis, rekord i rövslickeri, jag skulle rekommendera Going att sätta sina pengar på att Alen fått jobbet inom 24 timmar. Fast dom oddsen är väl typ 1,01 nu, hehe.

Inga kommentarer: