måndag 30 juni 2008

Listerin

De senaste åren har vi blivit bortskämda med hur många lyxigheter som helst; den självgående dammsugaren, man kan köpa alkohol på postorder, multifjärrkontrollen, kexchoklad som inte smular, nudlar med ketchupsmak - you name it! Det finns ändå ett fenomen som slår alla andra, och här är min hyllning. Jag skrev till och med en liten vers! Eller ja, jag har inte kommit på den än, så jag kan inte lova att den blir bra, tvärtom så kan jag garantera att den inte blir bra, jag vet inte ens varför jag sa att jag skulle skriva en, det var inget smart move, men nu har jag sagt det, så här kommer den.

Listerin, du är min vän
jag ska kasta tandborsten
och ta med dig hem sen,
du är så fin och blå
men ibland är du grön
det beror på!

Ja, sedär, den blev ungefär så dålig som jag hade förväntat mig. Hursomhelst. Listerin är en sån fantastisk uppfinning, det enda som bekymrar mig är att mänskligheten inte uppfann det tidigare, det är ju en sån enkel grej! Jag ska inte ens börja med konspirationsteorierna, men ni hajjar, det är klart att myndigheterna och landstinget går hand i hand och tog ett gemensamt beslut, eftersom de inte vill att folk ska ha friska tänder, vad skulle alla tandläkare göra då liksom? Men nu fixar ju EU sånt där, då höll inte konspirationen längre. Det är min överkvalificerade gissning.

Ibland måste man unna sig att skita i tandborstningen, antingen kommer man hem sjukt trött, sjukt full, eller så ligger man så jäkla bra i soffan och kollar på Conan O'brien, och så är det bara såna där korta reklampauserna som dom har mitt i nätterna på betalkanalerna då man bara hinner göra ett utsläpp storleken mindre i porslinshinken. I sånna lägen är det helt lysande att bara skölja med listerin. Det känns till och med fräshare än tandborstning typ, fast det kan ju bero på att farsan är lite över-ekonomisk och köper blåvitt och euroshopper och sånt, hehe... Nåja. Förr i tiden, långt innan Listerinet fanns, så körde man ju på samma koncept, man tog en centimeter tandkräm i munnen, fyllde på med lite vatten och gurglade tills det blev löddrigt, men det kändes aldrig äkta, det kändes aldrig som att det gjorde nån nytta, inte på riktigt. Listerin känns äkta. Det har nog mycket med färgen att göra, man litar mycket mer på klarblått och klargrönt än man gör på en vit slemmig, kladdig gegga från en tub, som i bästa fall har några strängar grönt klaffs eller röd nyans. Näe, aldrig mer sånt. Ibland får man unna sig nåt riktigt fint, så man kan ligga och dra sig två minuter längre på morgonen.

Frågan är bara hur länge vi kan vänta oss att njuta av det här innan Aftonbladet drar som huvudnyhet att det är cancerframkallande? Gå in på Maxi och leta upp tre produkter som aftonbladet inte klassat som cancerframkallande, jag lovar, det tar hela förmiddagen!

Inga kommentarer: