måndag 30 juni 2008

Peppar, peppar

Jag har blivit något av en pepparmissbrukare.
Jag kom på det idag när jag insåg att den där
burken grovmald peppar morsan köpte för
några veckor sedan redan var slut, och varken
morsan eller farsan gillar svartpeppar.
Häromdagen skulle jag göra currysås till lite
kyckling, men allteftersom provsmakningen
ägde rum hällde jag i mängder av peppar också.
Och lite till. Och lite till. Och lite till. När det
var färdigt och jag skulle bjuda nåra kompisar
var det mer peppar än curry, ja tamejtusan;
det var nog mer peppar än mjölk! Och så har
jag ju mitt egna köttfärssåsrecept med lika
delar köttfärs och svartpeppar. När jag inte
vill lyxa te'att och bara kokar lite makaroner
så häller jag på svartpeppar tills man inte
ser makaronerna länger, på jobbet när jag
gör burgare till migsjälv så häller jag på ett
par småpåsar peppar extra, förra veckan
när jag köpt pizza så tyckte jag jag skulle
tillsätta lite extra peppar också. Ska redan ikväll
googla på eventuella avvärjningskliniker. Tips?

Inga kommentarer: