måndag 30 juni 2008

Lite skoj om dödsfall

Jag vet inte om ni läste i aftonbladet eller lokaltidningarna idag, det stod om två killar från Oskarshamn som var misstänka för stöld och så kom farbror blåsirén och stressade upp dom så att dom krockade i ett träd och dog? Inte särskilt roligt, det får jag lov att hålla med om!
Jag bara tänkte, när jag satt vid frukostbordet klockan halv tre i eftermiddags, att den här situationen är ju lite som en slutscen i nån kass tevedeckare;
- den skyldige dör en dramatisk död, hjälten och offrent pustar ut och det förekommer kramar och kyssar och sen rullar sluttexterna.

Men icke! I ett fungerande samhälle behöver bevis hittas, granskas, bearbetas, och slutligen prövas i en rättegång, det är inget snack om saken. Bara för att nån dör som är misstänkt, så kommer ju inte utredningen läggas ner, det är inte som på ett jobb där man upptäcker att man har gjort något fel och skyller på den personen som senast gått hem, som inte kan försvara sig =) Det är ju inte SÄKERT att dom är skyldiga liksom, de kanske var på fel plats vid fel tillfälle, bara? Ingen vet...

Det här ger förstås upphov till ett antal frågeställningar som jag tänkte gå igenom nu:

• Hur går det till när de döda killarna ska hitta försvarsadvokater? Går deras föräldrar till ett advokatsamfund och frågar "Vi har två döda söner, kan nån av er tänka er att försvara dem? Ni behöver inte känna nån press..."
• Den här försvarsadvokaten som anlitas, hur ska han komma upp med motbevis, han kommer ju inte kunna fråga pojkarna vad som hände, inte ens få en kommentar till om de vill ställa sig som skyldiga eller oskyldiga
• Rättegången, se'n! De misstänkta kommer sannolikt inte dyka upp i rättssalen, hur löser man det? Jag tänker mig två gravstenar och en fantasifull buktalare, men det känns nästan lite groteskt, skulle nån släpa in gravstenarna i... näe, usch.
• Bestraffningen... fängelsestraff? "Vi måste bura in två personer, men dom är inte här, kan nånannan tänka sig att fylla deras platser? Någon? Vemsomhelst?". Böter? "Skynda dig till banken innan de hinner spärra deras konton!", eller "Nån som har lust att betala lite cash? Vemsomhelst?"
Nämen, vad är det här! Klockan e halv tre och jag skojar om två döingar, inte äldre än migsjälv och inte långt härifrån, på en väg jag kört på varje vecka i två och ett halvt år... Osmakligt!

Inga kommentarer: